Har du også en 2årig derhjemme, der elsker at tegne? Og som flere gange om dagen fylder det ene A4-papir efter det andet med mere eller mindre kunstfærdige værker? Som du i starten gemte i mapper, men nu lidt er ved at drukne i – og derfor smider til papirgenbrug (undskyld, men det gjorde jeg altså til sidst …)?
Så er dette tip til dig!
Det skal du bruge til at lave en bæredygtig malebog
En skitsebog med blanke sider (gerne brugt/allerede tegnet i – mon ikke du eller én du kender har én, de ikke længere bruger?)
Tusser, farver eller maling/pensler – jeg køber det fra Ökonorm, men alt muligt andet kan også bruges.
Evt. afdækning (avis, stort papir eller voksdug) hvis du bruger våde farver.
Sådan bruger du jeres nye, bæredygtige malebog
I stedet for at give dit barn et nyt stykke papir hver gang, han eller hun gerne vil tegne, så giver du ham skitsebogen. Sæt dig sammen med dit barn – og begynd at tegne på en hvilken som helst side i skitsebogen. Også selvom der allerede er en tegning! Med mindre I bruger våd maling, kan I sagtens bladre mellem siderne og tegne på mange forskellige sider i løbet af en tegnesession.
Tegn selv, fortæl dit barn hvad du tegner (det er lige meget om det er grimt) og lad også dit barn tegne. Min ulveunge maler gerne det jeg lige har tegnet over (med sort) mens han råber KUK KUK med glad stemme. Det skal du ikke lade dig gå på af – dit barn er fuldstændig ligeglad med dine tegneevner og bedømmer dem ikke. Ja, hvis dit barn er i begyndelsen af sin sprogudvikling kan du endda sige “Mor er god til at tegne køer” og så vil han sikkert glad gentage det efter noget tid – boost til din tegneselvtillid!
Derfor er det ikke bare en almindelig malebog
Pointen med bogen (og grunden til, at jeg kalder den bæredygtig!) er, at den aldrig er færdig. Selvom en side er overmalet/tegnet meget på/flot, så må barnet stadig gerne male videre på den. Min egen søn vælger ofte de sider, der har et genkendeligt motiv til at tegne videre på. Fx har jeg brugt en af mine egne gamle skitsebøger som malebog (jeg hev selvfølgelig først de tegninger ud, jeg gerne ville beholde), og der var han vild med at male ovenpå mine skitser af fx mus og pigeansigter og en tegning af en julemand.
Typisk tegner man jo ikke på bagsiden af sin egen tegning i en skitsebog – dvs at hver anden side i min skitsebog faktisk stod helt tom. Så da vi startede bogen, var der både blanke sider og sider med en gammel skitse fra da jeg læste billedkunst på lærerseminariet. Og ved I hvilke sider min 2årige altid starter med at male på? Dem der indeholder en tegning allerede. Enten én, han selv har været med til at tegne eller én af mine gamle skitser. Og han går ikke efter de mest vellignende, men efter om det er et motiv, han kan lide! (fx en bus, mus, menneske).
Tip til en endnu hyggeligere tegnestund
Det vigtigste for barnet er at mærke dit engagement. Og, indrømmet, mit eget engagement er meget vekslende. Når jeg har tegnet ko nr. 10 eller lavet håndaftryk nr. 15, så er jeg måske ikke lige super inspireret mere. Og det er vel også ok. Men jeg prøver at holde inspirationen oppe ved at have mange forskellige tegnematerialer og at skifte mellem forskellige tegneformer.
I øjeblikket er fingermaling og maling med pensler et stort hit herhjemme. Det er nemt, for så kan vi vælge en hvilken som helst side i malebogen, selvom der allerede er tegnet på den, og male ovenpå. Tidligere var det et hit at tegne rundt om ulveungens hånd med tusser. Og før det var det et hit at tegne dyr.
Jeg tegner næsten altid med, når min søn tegner. Både fordi han gerne vil have det, men også for at holde øje med hans omgang med farverne. Fx vil jeg ikke have, at alle tusserne ligger uden prop, eller at han spiser malingen. Men det sker selvfølgelig også ind i mellem at han får lov at male selv, mens jeg fx laver aftensmad – så giver jeg ham som regel disse lækre voksfarver, som jeg tror gør mindst skade og som jeg (af erfaring!) ved kan vaskes af vores væg:-)
Et minde, man faktisk gider at gemme
I starten tænkte jeg, at det gode ved at lave sådan en malebog var, at vi ikke fik en masse løsark, som vi skulle beslutte hver dag, om vi ville gemme eller smide ud – og det er jo heller ikke godt for naturen at bruge alt det papir.
Men nu har jeg opdaget, at der er vildt mange minder i bogen. For hele bogen er jo en rejse gennem min søns tegneudvikling (jeg har skrevet dato på engang i mellem – sommetider er der flere datoer på samme tegning, fordi de jo er tegnet over mange gange), og minder om hyggelige stunder (også med andre familiemedlemmer, der har tegnet lidt hist og her). Og jeg har faktisk oprigtigt LYST til at gemme de to malebøger vi har derhjemme. Eller hive de sjoveste tegninger ud og indramme dem til hans værelse.
Og vil du gerne gøre det endnu mere bæredygtigt? Så kan du jo lave din egen maling. Google er fyldt med DIY-tips til hjemmelavet fingermaling. Når jeg engang har kastet mig ud i det, skriver jeg nok et indlæg om det:-)
Har du nogle gode tips til hyggelige tegneaktiviteter med helt små børn?