Travle mødres guide til mere ego-tid

Udnyt din rejsetid til fx at skrive et blogindlæg (jep, det er min gravide mave, der skygger for tastaturet)

De fleste mødre kan skrive under på, at som mor er ego-tiden (altså den berømte alenetid, som man selv er herre over) virkelig begrænset til et minimum. Før ulveungen blev født, gik jeg både gå til gospel, yoga, tegning, tog på alt fra højskoleophold til sejlerkursus, nød et hav af middagslure, læste dusinvis af bøger og havde utallige snakke-aftaler med veninderne. Jeg brugte en masse tid på computeren, jeg slugte TV-serier og tog på dates med min kæreste. Jeg nød det alt sammen, men mest af alt nød jeg måske ego-tiden, altså den tid, som jeg selv bestemte over.

Men den tid er rimelig meget indskrænket til et minimum nu, efter den skønne ulveunges ankomst.

For ikke nok med at jeg jo gerne vil bruge en masse tid sammen med ham (og faren, selvfølgelig). Så er der jo også alle de praktiske ting! Der ER bare mere vasketøj (altså hvor kommer det fra?), når man har et barn. Og man bliver bare nødt til at tage opvasken og støvsuge, når man lige har tid til det. For i morgen er ungen måske syg igen, og så har man SLET ikke tid!

Og selvom vi er super moderne og ligestillede og alt muligt hjemme ved os, og far fx tog halvdelen af barslen og selvfølgelig også giver køb på sin ego-tid, så går regnestykket altså alligevel ikke op, hvis man forventer at have bare tilnærmelsesvist den samme ego-tid, som man havde før.

Og det har jeg da også accepteret. Sådan da!

Det er fx ok med mig at yoga 3 gange om ugen er blevet til én gang om ugen (okay, engang i mellem bitcher jeg over det, men SOM REGEL er jeg ok med det), og at jeg ikke har tid til at tegne og gå til gospel kan jeg også godt leve med. Og venindeaftalerne er blevet sjældnere – eller med børn – og det er også ok. Men den der deciderede ego-tid. Hvor man ikke har planlagt noget og i princippet kunne sidde og stirre ind i en væg, hvis det var det, man havde lyst til. Hvor man VIRKELIG selv bestemmer, hvad man går i gang med og fx kan sy noget eller lære at strikke eller plante en køkkenhave eller ringe til nogen. Og faktisk orker det. Den savner jeg!

Det gør du måske også?

Her er i hvert fald 4 tips til, hvordan man som travl mor (eller far) kan finde åndehuller og egotid:

  1. Lav en ego-tids ønskeliste! Find ud af, hvad du gerne vil bruge din alene-tid på. Drømmer du om at begynde at tegne igen? At træne? At plante køkkenhaven? Vil du meditere eller stirre ind i væggen eller starte en blog? Tag et stykke papir og lav en mind map over alt det, du ville gøre, hvis du havde tid.
  2. Udnyt de korte tidsrum! Sommetider tager far lige pludselig ungen med i haven en halv time. Eller man er faktisk færdig med at støvsuge huset og faldet sammen på sofaen. Eller ungen sover ENDELIG om aftenen, og man veksler mellem selv at sove og stå op. Men ved ikke rigtigt, om det kan svare sig, for klokken er måske alligevel blevet 21.30 og man er TRÆT med stort T. Prøv at udnytte tiden! I stedet for bare at gøre det, der virker nemmest (fx at blive liggende og sove eller tænde for Netflix) så beslut at gøre én af de ting, du har skrevet på din mindmap.
    Hvad så, hvis du kun har 30 minutter til at tegne i? Man kan da tegne masser på 30 minutter. Prøv bare at tænke på croquis! Måske kan du endda tegne din søde, sovende unge. Hvis du gerne vil starte en blog, men føler, at det tager længere tid end du har, så del det op i “opgaver”. Den ene dag køber du et domænenavn, den anden dag skriver du første indlæg osv. Det kan også være, at du bare ønsker at meditere eller gerne vil i gang med at træne. Træning 30 minutter om dagen giver meget bedre kondi end sofa-sidning 30 minutter om dagen! Pointen er, at man faktisk kan få rigtig meget ud af 10, 20 eller 30 minutter, hvis man bruger dem til noget, der giver én glæde.
  3. Drop TV og mobil. Måske har du faktisk meget mere tid, end du tror, men du bruger den på TV og Facebook i stedet for det, du drømmer om? Prøv at lægge mærke til, hvor ofte du om aftenen falder sammen i sofaen med din mobil eller automatisk tænder for TV’et. Okay – jeg er også mega træt, når ulveungen endelig sover. Jeg falder også sammen i sofaen, når han tager sin middagslur. Det er også ok engang i mellem. Men de sidste par måneder har jeg droppet Netflix fuldstændig, fordi jeg simpelthen synes, at jeg mistede alt min tid til TV-serier (jeg faldt fx helt ind i Reign, den kan virkelig anbefales …)
    Hvis du nu tager fx 30 minutter til noget af det fra din mind map, som du virkelig ØNSKER at lave, så vil du sandsynligvis føle, at du får mere ud af din pause. Du vil måske ligefrem føle dig genopladt eller motiveret til at fortsætte længere tid end de 30 minutter!

    Når du har et mål med din alenetid, kan du bedre udnytte den klogt
  4. Brug din rejsetid. Tager du toget om morgenen? Man kan sagtens tegne eller skrive i toget. Eller træne sin bækkenbund. Kører du bil til arbejde? Overvej at høre lydbøger på turen, så du føler, du får noget ud af tiden. Rejser du sommetider langt i forbindelse med dit arbejde? Kig på dit mind map og planlæg hjemmefra, hvad du vil bruge rejsetiden på. Lige nu sidder jeg alene på Rødekro Banegård i forbindelse med mit arbejde. Der var halvanden time til mit tog kom. Først var jeg skuffet over, at her ingen hyggelig café eller shoppegade var. Men helt ærligt – det her blogindlæg blev jo ikke dårligere af at blive skrevet i en ankomsthal, vel? Og denne her blog er netop oprettet, fordi den var nr. 1 på min ego-tids-mindmap: Mit åndehul og nye, sjove projekt, som jeg helt selv bestemmer over.

Jeg har læst mange bøger om time management (jeg kan især anbefale Slug frøen og Travle kvinders guide til mere tid), og de siger alle sammen, at effektive mennesker er mennesker, der ved, hvad de vil og faktisk går i gang (det er derfor, du skal starte med at lave din mind map).
Og at finde sine egne åndehuller i hverdagen som travl mor og gå i gang med at udnytte dem er altså en ret god bedrift. Også selvom sofaen sommetider vinder alligevel!

Hvad vil du bruge din næste alenetid til? 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *