Højgravid - velvære

Højgravid: Husk at forkæle dig selv op til fødslen

Fødslen er ærlig talt nærmest det eneste, jeg tænker på pt. Nærmest hver gang, jeg får en tanke, så har den et eller andet med fødslen at gøre.

Når vi at hænge guitaren og det nye ur op, inden fødslen? Hvad hvis jeg går i fødsel, når vi er til fødselsdag en time fra hjemmet? Kan det svare sig at lægge en aftale så tæt på termin? Burde jeg fylde mere mad i fryseren ligesom sidste gang?

Der er så mange ting, man kan forberede, men det allervigtigste: Hvornår baby melder sin ankomst, aner man intet om. Og det er faktisk ret så frustrerende.

Derfor har jeg prøvet at lægge rigtig rare ting i kalenderen i 38. uge, som jeg er i nu. Ting, som jeg tror giver sundhed og velvære til babyen og min gravide krop. For som mor til en 2årig, er det med at udnytte tiden, når han er i vuggestue – og helst ikke kun til praktisk ting (som der ellers er nok af).

Derfor har jeg gjort og planlagt følgende denne uge:

Fødselsforberedelse

Jeg elsker konceptet bag Smertefri Fødsel, som jeg også fødte med første gang. Dengang gik jeg på Partner Bootcamp, men denne gang har jeg selv øvet mig (slet ikke lige så meget som sidst dog) herhjemme, og så er jeg taget med på 3-4 af de her gratis spørgetimer, som Anja Bay fra Smertefri Fødsel afholder. Sådan én afholdt hun også i går (de annonceres på Facebook, og man skal være hurtig for at få plads).

Jeg synes simpelthen det er sådan et fint tilbud, at man kan komme og spørge om ting til fødslen og sin egen træning – og oven i købet på nogle guidede øvelser også.

Lokalerne emmer af velvære, der er en fantastisk ro, det var skønt at snakke med de andre gravide og Anja er den mest fantastiske og levende underviser, jeg nogensinde har oplevet. Virkelig et forbillede til efterlevelse!

Det er jo forskelligt fra gang til gang, hvad der bliver talt om. Det kommer nemlig an på, hvad folk spørger om. I går handlede det meget om veer – forskellen på forskellige ve-mønstre (jeg kunne virkelig se, at mine veer havde været nærmest en skovtur i forhold til fx vestorm) – og hvordan man tackler dem bedst. Og så lidt om lange fødsler, hvor kroppen bliver meget udmattet.

Jeg var især glad for de guidede øvelser til sidst. Jeg har aldrig før følt, at fokusvisualiseringen (hvor man forestiller sig et mentalt billede, der hjælper én i gennem fødslen) rigtigt gav mening for mig. Heller ikke selvom jeg øvede det næsten dagligt i tre måneder op til min første fødsel.

Men i går fandt jeg pludselig et billede til fokusvisualiseringen, som jeg virkelig følte, jeg ville kunne bruge under fødslen!

Sidst prøvede jeg at fokusere på alt fra bakker og dale med valmuer og får og til bølger. Men denne gang var det pludselig bare skrænten ned mod min barndoms sommerhusskrænt, og så var vandet ligesom målet, det svalende, kølige saltvand.

Nu er jeg spændt på, om jeg får brug for visualisering til denne fødsel, for brugte det slet ikke sidst.

Yoga og velvære
Yoga giver kropslig velvære under graviditeten. Og så er der mange, der bruger vejrtrækningen til at slappe af, når de har veer.

Yoga

Jeg har jo tidligere fortalt om, hvor glad jeg er for yoga. Og til min store glæde er det lykkedes mig at holde fast i min yogapraksis helt frem til nu!

Jeg er dog rykket over på et senior-yoga hold hos Yoga by Mikenta, da jeg ikke længere kan følge med på et almindeligt yogahold. Gravidyoga ville helt klart være at foretrække, men det tilbyder mit center ikke, og jeg har ikke tid til at tage langt væk for at gå til det, når det skal passe sammen med familien.

Men senior-yoga er også super skønt, og jeg tilpasser det bare selv til min gravide krop:-) Har trods alt dyrket yoga on and of i 8 år.

Det jeg får mest ud af fra yogaen er den mentale ro og følelsen af flow. Og så er det faktisk det tidspunkt, hvor jeg føler mig tættest på min krop, hvilket jeg tror er rigtig sundt op til en fødsel!

Jeg kan virkelig anbefale gravid-yoga, men hvis du ikke har dyrket yoga før, skal du nok vælge et hold, der er beregnet til gravide, da du jo ellers ikke aner, hvilke øvelser, du skal ændre på.

Jordbær

Okay, denne her er ikke i kalenderen (og alligevel sker det nærmest hver dag …). Men nøj, hvor jeg nyder jordbær i øjeblikket! Med fløde og koldskål og som snack …

Jeg kunne seriøst spise jordbær hele tiden. Og er de ikke også bare de smukkeste bær?

Gravidmassage

I morgen har jeg booket en tid til gravidmassage hos Jordemoderhuset. Jeg elsker virkelig massage! Hvis jeg havde råd, ville jeg bliver masseret hver eneste uge året rundt:-)

Jeg var afsted i uge 36 og skal jo så igen her i uge 38. Jeg tror, at det at blive masseret frigør oxitocin, og at det dermed kan være med til at modne kroppen til fødslen. Og desuden skaber det jo virkelig velvære. Så jeg glæder mig!

Jeg har faktisk også overvejet zoneterapi for gravide. Er der nogen af jer, der har erfaring med det? Og så lister jeg lidt rundt om tanken om akupunktur, hvis jeg igen går over tid, men jeg er VIRKELIG ikke glad for nåle og blod. Så jeg tror ikke, jeg kommer til at vælge det, med mindre jeg er helt desperat (vil helst ikke sættes i gang medicinsk nemlig).

Jeg håber, at I andre gravide også husker at prioritere jer selv og jeres krop. Den laver jo et seriøst magisk stykke arbejde lige nu! Og især når man i forvejen har et barn (og/eller som jeg ligger i flytning), så er det virkelig rart at finde nogle åndehuller til sig selv.

Hvad gør du, for at forkæle dig selv? 

2 thoughts on “Højgravid: Husk at forkæle dig selv op til fødslen”

  1. Uden at have prøvet akupunktur, så er jeg da ret sikker på, det ikke er meningen det skal bløde? 🙂 Zoneterapi er rigtig rart, omend jeg kun har prøvet det ifm. andre ting, såsom forkølelse.

    Jeg skal prøve yoga i juli har jeg sat mig for. Jeg er ret spændt! Jeg er hverken smidig eller i god form, men det kan jeg vel blive 😉

    Åh ja, tænk hvis man havde råd til massage 52 gange om året! Man ville helt sikkert blive et bedre menneske af det. Alle de spændinger, der ville blive løsnet op for…

    1. Hej Irene. Tak din kommentar og fordi du deler dine erfaringer! Jeg håber, at du får rigtig god glæde af yoga, selv er jeg jo meget glad for det! Mh Camilla

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *