3 grunde til at prioritere yoga (også selvom du ikke har tid!)

Alle fotos i indlægget har jeg taget i Yoga By Mikentas studie.

Som mor og selvstændig – eller på anden vis travl kvinde – har du sandsynligvis ikke super meget tid. Måske føles det som om hele din dag handler om dit barn og de deadlines, du kun med nød og næppe kan nå. Du føler, at du skal arbejde 24/7 for at få økonomien til at hænge sammen, og når du er færdig med at arbejde, er der jo både det huslige og nærværet med dit barn.

Det er benhårdt. Tro mig, jeg kan ikke engang sige, at jeg har været der, jeg står selv midt i det.

Du kan bruge yoga til at finde ro i en travl hverdag

Alligevel har jeg samlet 3 grunde til, hvorfor du skal finde tiden til at dyrke yoga. OGSÅ selvom det betyder at vasketøjsbunkerne hober sig lidt mere. OGSÅ selvom det betyder, at du må tage en time ud af din arbejdsdag for at nå det. For ved du hvad? I sidste ende tror jeg du vil opdage, at det kan betale sig på både arbejds- og (hus-)moderkontoen!

Hvis du slet ikke kan se, hvordan du skal finde tiden til at dyrke yoga, kan du starte med at læse min guide til travle mødre, der gerne vil have mere tid til sig selv.  Eller måske mit indlæg om, hvor meget man faktisk kan nå på 20 minutter. Og så må jeg selvfølgelig også hellere lige sige, at jeg altså slet ikke er yoga-lærer eller på anden måde uddannet til at fortælle om dette emne. Jeg er bare selv super glad for at dyrke yoga og vil gerne dele min begejstring! Derfor er de tre grunde også primært baseret på mine egne erfaringer og ikke en masse undersøgelser og den slags.

3 grunde til at prioritere yoga, selvom du egentlig har for travlt

  1. Det giver en fantastisk ro i kroppen at dyrke yoga. Ro? Jamen jeg er i gang 24/7, tænker du måske. Og ja, det er netop DERFOR du har brug for roen fra yoga. Der findes alle mulige forskellige yogaformer, som du kan google dig frem til, og nogle er mere rolige/aktive end andre. Men de fleste former for yoga jeg har prøvet har sluttet med en form for afspænding, hvor man kommer helt ned i gear.
    Men personligt synes jeg ikke kun, det er på grund af afspændingen, jeg føler mig mere rolig i kroppen efter yoga. Jeg tror også det er fordi, yogaen hjælper mig med at komme ud af den stressede hverdag (og min hjerne) og ned i min krop. Og så er selve det at motionere jo altid sundt!
  2. Yoga giver dig mere overskud – så du kan arbejde mere! Sådan har jeg det i hvert fald. En periode gik jeg til yoga tirsdag morgen kl 7.30 og det var simpelthen en fantastisk måde at starte dagen på. Når jeg kom hjem, følte jeg mig frisk og parat til arbejdet på en måde, der gjorde, at jeg virkelig fik noget fra hånden. Det kræver selvfølgelig, at morgenyogaen passer med familien – men måske er det muligt?
    Det betyder også, at undskyldningen om, at du ikke kan/vil bruge din arbejdstid (hvis du altså er selvstændig – det er selvfølgelig noget andet, hvis du fx er lærer!) til at dyrke yoga i, fordi du ikke har tid på grund af alle dine deadlines, ikke nødvendigvis holder. Der kan selvfølgelig være perioder, hvor dine deadlines er meget stramme, der er møder etc. etc. Men som regel vil det at indlægge naturlige pauser til fx yoga faktisk hjælpe dig til at yde mere på de tidspunkter, hvor du så arbejder.
  3. Yoga lærer dig at være til stede i din krop og nuet – det kan du bruge i samværet med dine børn! Kender du det at børn ligesom kan leve sig hundrede procent ind i en leg? Men at du måske mest tænker på, om I virkelig behøver at sætte ALLE dyrene op på række – igen?
    For mig har yoga gjort mig rigtig bevidst om både vejrtrækning, kropsfornemmelse og hvornår jeg er hhv. stresset og rolig i kroppen. Og det betyder også, at jeg (nogen gange) faktisk er bedre til at indgå i en leg, fordi jeg bruger noget af den ro, jeg har lært at kende fra yoga i nærværet med min Ulveunge. Og samtidig kan jeg genkende symptomerne på, at min krop er stresset, når jeg sidder og tripper og overvejer at gemme nogle af dyrene, så vi hurtigere får sat dem alle op på række …
    Jeg selv havde også god gavn af den bedre kropsfornemmelse og vejrtrækningsøvelserne under både min fødsel og mit forsøg på at blive naturligt gravid anden gang, men det er vidst en historie til et andet indlæg:-)

I denne uge har jeg virkelig forsøgt at prioritere yoga. Jeg har nemlig i et par uger haft den der jeg-har-for-travlt-med-mit-arbejde-til-at-dyrke-yoga-følelse i kroppen, og det har gjort, at jeg hverken har fået dyrket yoga herhjemme om morgenen eller specielt meget i Yoga by Mikenta, hvor jeg ellers er rigtig glad for at komme på deres hold. Men det skal være slut nu!

Jeg vil virkelig prøve at prioritere yogaen som en vigtig del af mit liv, for jeg ved med mig selv, at jeg har det allerbedst, når jeg er i flow med min krop, og det hjælper yogaen mig rigtig meget til. Og når jeg er glad og i flow med min krop, så yder jeg også mere i forhold til mit arbejde, og så er jeg tilfreds, når min søn kommer hjem fra vuggestue og kan være meget mere nærværende over for ham. Så altså – det er vel egentlig ret godt for hele familien!

Hvordan kommer du i gang med at dyrke yoga? 

Gravide kan også få meget ud af at dyrke yoga, der er tilpasset graviditeten

Der er rigtig mange steder, du kan dyrke yoga, og jeg kender ikke en brøkdel af dem. Hvis du gerne vil dyrke yoga, synes jeg du skal kaste dig ud i det. Fx er hatha-yoga en ret normal yogaform, som de fleste kan lide. Du kan også se om dit lokale fitness-center har yoga på menuen, hvis det ikke er vigtigt for dig, at der er en mere “yoga-agtig” atmosfære, ligesom der er i de fleste yoga-centre.

Hvis du er gravid eller nybagt mor, er der lidt andre yogaanbefalinger. Men det kan du jo nemt efterleve, hvis du melder dig til et særligt hold for hhv gravide og nybagte mødre. Jeg gik fx selv til gravidyoga hos Yogakompagniet, da jeg var gravid med Ulveungen, og det var jeg rigtig glad for.

Da min søn var et år, kom jeg ENDELIG i gang med yoga igen (hos Yoga by Mikenta), og der dyrker jeg faktisk stadig yoga nu, hvor jeg er gravid i 30. uge. Jeg må dog ændre rimelig meget på programmet, så det passer til min graviditet. Det er ok for mig, men jeg har også dyrket yoga on and off siden jeg var 19 år. Hvis du er gravid og ny til yoga, er det bedre at melde dig på et rigtigt gravid-hold. Der lærer man også tit fødselsforberedende ting. Jeg har i øvrigt også haft stor glæde af Gravidyogabogen.

Der findes også en del apps og You Tube-videoer om yoga, du kan bruge hjemme i stuen. Men hvis du aldrig har dyrket yoga før, er det ret vigtigt, at du lytter til din krop og ikke gør ting, der gør ondt. Og hvis du har meget lidt erfaring med yoga, synes jeg bestemt du skal starte på et hold, i stedet for hjemme i stuen, så du får styr på de basale stillinger. Det gør det både mere sikkert for din krop, men faktisk også hårdere – jo bedre du er til stillingerne, jo bedre kan du nemlig aktivere de rigtige muskler under træningen! Og så er der altså også noget motiverende i at have en underviser, der guider én, synes jeg!

Men alt i alt vil jeg virkelig anbefale yoga som motionsform til dig, der arbejder hjemme – eller er mor. Det giver dig ro i en stresset hverdag, det styrker din krop og det gør din hjerne parat til at arbejde. Og hvad mere kan man egentlig ønske sig som mor og selvstændig?

Hvad er dit bedste tip til at dyrke motion i en presset hverdag?

2 thoughts on “3 grunde til at prioritere yoga (også selvom du ikke har tid!)”

  1. Og netop som jeg ser den her post har jeg for tredje uge i træk meldt fra hos min fysioterapeut, fordi jeg bare ikke synes jeg kan nå det i dag heller…. Suk, nu vil jeg ringe til vores søns far og sige til ham at han ikke behøver hente mig efter træning, og så vil jeg nå i bad og få vasket hår…. Eventuelt gøre noget ved vasketøjsbunken!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *